CASE
Dcide

Beslutningen om at udvide forretningen med digitalisering, har vist sig at være den rigtige.

Hvis vi et øjeblik forestiller os, at vi ”koger fond” på en vilkårlig virksomhed, vil det hurtigt stå klart, at en overvejende del af det at drive virksomhed, handler om at træffe beslutninger. Og skal du drive en succesfuld forretning, er det en forudsætning, at du overvejende træffer de rigtige beslutninger. Deraf navnet på konsulentvirksomheden – Dcide.

Thomas Riisager, stifter og indehaver af Dcide, har med sin baggrund som produktions-ingeniør, og såvel bred som dyb erfaring fra en række virksomheder i ind- og udland, skabt en unik konsulentforretning. Et netværksbaseret konsulenthus, der hjælper private og offentlige organisationer med procesoptimering og med at styrke beslutningsevnen. Dcide yder specialist-rådgivning indenfor tre fokusområder;

  • Procesoptimering (forretning, produktion og kvalitet)
  • Bæredygtighed (klima, social og governance)
  • Digitalisering (transformation, automatisering, udvikling og implementering)

Gør det vigtigste først

Dcide blev etableret med det formål, at hjælpe virksomheder med at skabe vækst og attraktive arbejdspladser, gennem procesoptimering og digital understøttelse. Med det afsæt har Thomas brugt en stor del af sit arbejdsliv på at opbygge et netværk af fag-specialister, branche-specialister og teknologi-partnere, som Dcide kan trække på, når en opgave kræver det.

”Ofte handler det om at hjælpe virksomheden til at se sig selv lidt udefra. Hvad fungerer og hvad fungerer ikke. Ved at kortlægge de eksisterende processer, bliver det tydeligt, hvor kæden hopper af, og hvor der derfor er behov for optimering. Dcide arbejder gerne ud fra Lean-principper i forhold til optimering, og så snart processerne er kortlagt, bliver det meget lettere at identificere de nedslagspunkter, der er vigtigst lige nu”, siger Thomas med en retningsbestemt håndbevægelse.

”På baggrund af procesanalyserne, opstiller vi i samarbejde med kunden, pejlemærker for hvor virksomheden skal hen og konkrete målsætninger for hvert pejlemærke. Med disse erkendelser på plads, lægger vi en plan for, hvilke knapper der skal drejes på for at føre intentionerne ud i livet. I de fleste tilfælde, indebærer dette udpegning af forskellige muligheder for digital understøttelse. Vi præsenterer typisk to til tre alternativer, samt en business case, således at kunden bliver klædt på til at træffe den rigtige beslutning”, forklarer Thomas.

Det klassiske 80/20 paradoks

Tidligere var du som virksomhed tvunget til at lade dig spise af med standardsystemer, og det var ifølge Thomas uhensigtsmæssigt. ”Kunderne måtte vælge mellem et antal systemer, der næsten løste opgaven. Ofte betød teknologivalget, at det var nødvendigt at korrigere processer og procedurer for at tilpasse sig systemet. Fra et konsulent-perspektiv er det ret enerverende – det var det klassiske 80/20 paradoks. Du investerer i et system for at udnytte bare 20% af funktionaliteten. Prisen afspejler selvsagt hele systemet og brugerne må gå ombord i den kompleksitet, der blev budt dem.

Undtagelsen bekræfter reglen

En sjælden gang imellem valgte kunderne at få håndkodet et system fra bunden, for at undgå, at tilpasse sig systemet. Det er både dyrt og ikke uden risiko i forhold til leveringstid, tilgængelighed og teknisk sikkerhed. Der er naturligvis solstrålehistorier, om virksomheder, der har fået udviklet gode, robuste systemer indenfor tidsplanen og til det aftalte budget, men det er nok nærmere undtagelsen end reglen,” uddyber Thomas og vejer påstanden i hænderne.

”Men sådan er det heldigvis ikke længere,” siger Thomas med et smil. ”Det er godt og vel tre år siden, at min mangeårige samarbejdspartner, Jørgen Ahm Petersen, nævnte for mig, at han havde hørt om en no-code platform udviklet af en dansk virksomhed. Vi besluttede os for at kigge nærmere på platformen og besøgte TS (tidligere Tempus Serva) i Birkerød.”

Her fik Thomas og Jørgen en første introduktion til TS No-code Platform. ”Jeg, husker tydeligt, at vi på få øjeblikke byggede et simpelt CRM-system, men det gik så hurtigt, at jeg lige skulle nå at ’lege’ lidt med det selv, inden tiøren faldt,” forklarer Thomas og fortsætter. ”Det var super interessant, at du kunne udvikle modulært – helt uden at kode. Det var præcist det system, vi havde manglet – en platform, der både var hurtig, fleksibel og skalerbar,” fortæller Thomas og læner sig lidt frem i stolen.

Applikationer skal tilpasses forretningen, ikke omvendt

”Sagen er den, at lige meget hvor dygtigt og grundigt et konsulentarbejde du har leveret, kan det være vanskeligt for kunden at fastholde den aftalte strategi og adfærd over tid. Her spiller digital understøttelse af processerne en central rolle. Ved hjælp af intelligente workflows, kan du rute nøjagtig den adfærd, der skal til for at holde virksomheden på sporet og samtidig skåne medarbejderne for trivielle opgaver, som med fordel kan automatiseres,” forklarer Thomas og fortsætter.

”Siden vi trådte ind i TS partnerprogram, har Dcide gennemført en række projekter for vores kunder, hvor vi gang på gang oplever, hvor værdifuldt det er at kunne levere applikationer, der tilpasses præcist til forretningen og ikke omvendt. Det betyder, at vi kan være endnu mere ambitiøse i forhold til procesoptimering og automatisering. Det betyder også, at vi kan lade kunderne gå ombord i deres eget tempo, at vi kan digitalisere processerne i tempi og ultimativt binde hele forretningsmodellen sammen i takt med, at organisationen opnår den digitale modenhed, der skal til. I dag har flere af vores kunder endda fået uddannet egne ressourcer, så de selv kan foretage ændringer i eksisterende løsninger og udvikle nye applikationer til andre dele af forretningen.”

Det hele skal gå op

Datakvalitet og adgang til data, er kun blevet vigtigere med årene. ”Min kongstanke om at samle al virksomheds-information i ét relationelt system, og gøre den relevante information tilgængelig for de forskellige interessenter når de har brug for den, er nu både realistisk og ganske overkommelig,” siger Thomas med et smil og trækker på skulderne.

Vores samtale slutter her, da Thomas har et møde med en kunde, der har brug for hjælp til at planlægge det kommende års indsatser indenfor bæredygtighed. ”Moderne dynamiske virksomheder opererer med flere bundlinjer,” siger Thomas da han rejser sig. ”Vækst kan opfattes alene som en økonomiske betragtning – vækst i omsætning, øget kapitalisering på eksisterende produkter eller services, eller i et bredere perspektiv. Det er det, vi er her for. Vi hjælper virksomheder med at skabe vækst, men ikke på bekostning af det attraktive arbejdsmiljø, klimaet eller god forretningsskik. Det hele skal gå op – og gennem digitalisering kan vi ofte hjælpe virksomheder med at eliminere spild, der så er til fordel for netop klimaet og fordrer en mere bæredygtig tilgang for virksomhederne, vi hjælper. Og så giver det hele jo for alvor mening.” Vi ses.

Udfordring

  • Øget efterspørgsel på digitalisering
  • Kunder trætte af 80/20 paradoks
  • Standardsystemer leverer ej på behov
  • Specialtilpasning er den ny standard
Løsning

  • Udvid rådgivning med digitalisering
  • Feksibilitet gennem no-code udvikling
  • Hurtig og enkel tilpasning over tid
Værdi

  • Match kundens behov 100%
  • Vedvarende dialog med kunden
  • Udvikling i forretningens tempo
  • Bedre udnyttele af ressourcer
  • Øget indtjening
Thomas Riisager

Thomas Riisager, Dcide
Hjælper virksomheder med at gøre bæredygtighed og grøn omstilling til en god forretning.